آدرس:اراک،خیابان دانشگاه،خیابان بهزیستی،خیابان دستغیب،پلاک 33
شماره تماس:08634064665-09126793041

علت خرابی و نحوه تعمیر بک لایت تلویزیون

تعمیرات تخصصی پنل و انواع بردتکنولوژیعلت خرابی و نحوه تعمیر بک لایت تلویزیون
علت خرابی و نحوه تعمیر بک لایت تلویزیون

خرابی بک لایت یکی از شایع ترین ایرادها در بین عموم تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی است. علت خرابی بک لایت میتواند دلایل زیادی داشته باشد و تعمیر بک لایت یکی از موارد پردرخواست در مجموعه تعمیرات مرکزی است.یکی از سوالات پرتکرار در بین کاربران ” نشانه های خرابی بک لایت تلویزیون ” است که قصد داریم این مورد با یکدیگر بررسی نماییم.

در بین برند های مختلف خرابی بک لایت به یک مشکل پردرخواست تبدیل شده است که در ادامه مقالات آموزش تعمیر تلویزیون به بررسی عملکرد آن و مراحل تعمیر بک لایت در مدل های مختلف خواهیم پرداخت.

بک لایت چیست؟

روش کار تلویزیون های ال سی دی و تولید تصویر به این صورت است که سیگنال تصویر در بخشهای مختلف پرداخت شده و در آخر برای نمایش به صفحه نمایش منتقل می شود اما این تصویر به تنهایی قابل دیده شدن نیست چرا که نور سفید ندارد و این نور را بخش بک لایت برای دیده شدن تصویر تولید میکند.

نور بک لایت در تکنولوژی های مختلف تلویزیون به وسیله انواع لامپ های مختلف تولید شده و از پشت به تصویر تابانده می شود و تصویر را قایل مشاهده میکند. مثال بسیار ساده ای که در توصیف نحوه عملکرد بک لایت تلویزیون میتوان به آن اشاره کرد نحوه دیدن عکس های رادیولوژی توسط پزشکان است که آن را در مقابل یک صفحه نوری سفید قرار می دهند تا اجزاء آن قایل دیدن باشد. در این روش میتواند تصویر موجود را به وسیله نور سفید قابل دیدن نمایید.

بک لایت تلویزیون ال سی دی

نور بک لایت (نور زمینه) در تلویزیون های ال سی دی به وسیله لامپ های فلورسنت تامین می شود، این لامپ ها که ضخامت تقریبی یک مداد و طول انها به اندازه اینچ تلویزیون است به صورت طولی و معمولا به تعداد ۱۲ تا ۲۴ عدد در سایزهای مختلف در پشت صفحه نمایش تلویزیون قرار دارند، و به وسیله برد بک لایت که شامل مجموعه ای از چوک های افزاینده ولتاژ و قطعات راه انداز آنها و همچنین مدارات محافظ و کنترل است، تغذیه می شوند.

لامپ های فلورسنت و قطعاتی که برای تغذیه آنها استفاده می شود توان تلفاتی نسبتاً بالایی دارند یعنی انرژی زیادی مصرف میکنند که بیش ترین مقدار این انرژی، تلف شده و به گرما تبدیل می شود. توان تلفاتی بالاتر نسبت به سایر قطعات و گرمایی بیشتری که در بخش بک لایت تلویزیون های ال سی دی ایجاد می شود از دلایل استهلاک بیشتر قطعات این بخش نسبت به سایر قطعات یک تلویزیون ال سی دی است.

خرابی بک لایت تلویزیون ال سی دی

یکی از مشکلات شایع در خرابی بک لایت تلویزیون های ال سی دی، قطع شدن تصویر تلویزیون است درحالی که صدا به صورت طبیعی در حال پخش است و قطع نشده.

ایراهای ایجاد شده در اثر خرابی بک لایت تلویزیون

  • قطع شدن تصویر تلویزیون درحالی که صدا دارد.
  • ظاهر شدن لوگوی اولیه و قطع شدن تصویر
  • تاریک شدن بخشی از تصویر تلویزیون
  • قطع و وصل شدن تصویر یا به اصطلاح چشمک زدن تصویر تلویزیون
  • ایجاد نقاط نورانی در تصویر
  • ایجاد نقاط تاریک در تصویر

تعمیر بک لایت تلویزیون سامسونگ

سری B از تلویزیون های سامسونگ :

در این سری از تلویزیون های سامسونگ که دارای چندین ورژن مختلف مانند B530 , B550 , B570 می شود برد بک لایت و برد پاور با هم ادغام شده و به صورت یک برد که به نام برد پاور بک لایت شناخته می شود استفاده شده است. در این مدل ایراد برد بک لایت به صورت قطع شدن تصویر پس از مدتی کار تلویزیون ایجاد می شود که به مرور زمان با افزایش عمر لامپهای فلورسنت و خرابی لامپ ها ممکن است باعث ایجاد خرابی در بک لایت شود.

سری C از تلویزیون های سامسونگ :

در این سری از تلویزیون های سامسونگ مجدداً برد بک لایت از برد پاور جدا شده و ایجاد تعییراتی در چینش و نوع قطعات باعث شده است که ایراد بک لایت به نسبت سری B در تعداد بسیار کم تری ایجاد شود. خرابی برد پاور به نحوی که باعث ایجاد ایراد بک لایت شود در این سری از تلویزیون های سامسونگ بیش ترین ایراد دیده شده در بخش تعمیر بک لایت در تلویزیون های ال سی دی سامسونگ سری C است.

سری D از تلویزیون های سامسونگ :

این سری از نظر ساختار و قطعات شباهت زیادی با سری C دارد اما تغییرات جزئی در طراحی باعث از بین رفتن ایراد بک لایت در این سری از تلویزیون های سامسونگ شده است.

تعمیر بک لایت تلویزیون ال جی

قبل از آنکه به بررسی علت خرابی بک لایت تلویزیون LG بپردازیم لازم است کمی در مورد اهمیت بک لایت به شما عزیزان توضیح دهیم. همانطور که در تمام مقالات مجموعه ما ذکر شده است یکی از ارکان اصلی در زمینه تعمیر تلویزیون ال جی تعیین علت اصلی ایجاد مشکل و نحوه برطرف کردن آن به شکل درست است است. همیشه نمیتوان به سرعت با تعویض نمودن قطعات مشکل را برطرف نماییم زیرا ممکن است علت ایجاد خرابی و آسیب دیدگی قطعات به علت تمام شدن عمر مفید و استهلاک طبیعی قطعات نباشد.

معمولا تعویض قطعات کار آسانی است اما اگر مشکل به درستی تشخیص داده نشود مجددا قطعه تعویض شده دچار خرابی می شود. با بررسی تلویزیون های ال جی که به مجموعه ما مراجعه می کنند متوجه شدیم که بیشتر مشکلی که با آن مواجه شده اند خرابی بک لایت تلویزیون ال جی است. تلویزیون ال جی مدل های مختلفی دارد مانند LN , LB , LY هستند که معمولا در بخش بک لایت دچار مشکل می شوند.

در بالا به ایراهای ایجاد شده در اثر خرابی بک لایت تلویزیون اشاره کردیم که پیشنهاد میکنیم حتما با دقت آن را مطلعه نمایید در ادامه به بررسی علت سوختن بک لایت تلویزیون ال جی خواهیم پرداخت که پیشنهاد میکنیم همراه ما باشید.

علت سوختن بک لایت تلویزیون ال جی

۱- استفاده از قطعات با کیفیت متوسط

با توجه به این موضوع که بک لایت تلویزیون ال جی از قطعات تشکیل شده است که میزان کارکرد آنها متوسط است. در واقع تلویزیون هایی مانند مدل  lb , lf , ly , ls و مدل های مشابه در واقع تلویزیون های میان رده ای اقتصادی هستند که میانگین عمر مفید آنها حدود ۵ سال در نظر گرفته شده است.
البته با توجه به استفاده های نادرست از تلویزیون مشاهده شده است که تلویزیون ها همین میزان عمر مفید را نداشته و با سرعت بیشتری دچار خرابی بک لایت می شوند که پیشنهاد میکنیم دلایل بعدی را هم مطالعه نمایید زیرا درست است قطعات در تمام تلویزیون ها متفاوت است اما ساختار کلی همگی آنها به یک شکل است.

۲- بالا بودن ولتاز بایاس لامپ ها در چند ثانیه ابتدایی روشن شدن تلویزیون

در ابتدای روشن شدن تلویزیون های ال جی لوگوی این برند نمایش داده می شود البته تمام مدل های تلویزیون هنگام روشن شدن لوگوی آن را مشاهده میکنیم. در این لحظات تنظیمات مختلف رنگ و نور به صورت پیش فرض عمل میکنند و این پیش فرض در حالت بیشتر مقدار نور بک لایت تنظیم شده است تا لوگوی ال جی کاملا شفاف و واضح دیده شود.

۳- جدا شدن لامپ های بک لایت از شاسی دستگاه

این مشکل معمولا در مدل هایی که دارای بک لایت شاخه ای هستند بیشتر دیده می شود. در این مدل ها شاسی اصلی دستگاه بعنوان خنک کننده لامپ های ال ای دی محسوب می شود و به مرور زمان با از بین رفتن چسب بین لامپها و فلز زیرین آنها در واقع ارتباط بین قطعه و هیت سینک آن از بین می رود و یا ضعیف می شود که باعث گرم شدن بیشتر لامپها و سرعت گرفتن روند استهلاک آنها می شود.

۴- استفاده از بالاترین میزان نور بک لایت در منوی تنظیمات

تجربه نشان داده است که اکثر تلویزیون های در حال استفاده در حالت بیشترین میزان نور بک لایت قرار دارند یعنی لامپ های بک لایت در بالاترین حد توان خود در حال کار هستند و همین موضوع باعث می شود که عمر کارکرد قطعات به شدت کم شده و از حد معمول پایین تر بیاید. به صورت پیش فرض (تنظیمات کارخانه ای) عموم تلویزیون ها در حالت بیشترین نور بک لایت قرار دارند و حتی اگر اقدام به ریست تنظیمات تلویزیون نمایید باعث نمیشود نور بک لایت کم شود و مجددا به تنظیمات کارخانه بازگشته و در حالت حداکثری قرار خواهد گرفت.

موارد گفته شده در کنار هم باعث افزایش توان مصرفی تلویزیون شده و استهلاک بخش بک لایت را افزایش میدهد. پیشنهاد میکنیم درصورتی که شماهم در منزلتان تلویزیون ال جی یا سایر برند ها را دارید و دچار خرابی در بخش بک لایت نشده اید حتما برای جلوگیری از از خرابی بخش بک لایت تلویزیون موارد زیر را رعایت نمایید :

  • کاهش نور بک لایت تلویزیون و تنظیم آن با نور محیطی منزل
  • روشن نمودن گزینه صرفه جویی انرژی و تنظیم آن به تناسب نور محیط منزل
  • خاموش کردن تلویزیون در فواصل ۲ تا ۳ ساعت به مدل حدود ۱۵ دقیقه

تعمیر بک لایت تلویزیون سونی

همانطور که در بالا در خصوص تعمیرات تلویزیون توضیح داده شد، تعمیر تلویزیون سونی نیز با توجه به مدل های مختلف و داشتن مدارات پیچیده یک ویژگی مهم را در خود جای داده است. در تلویزیون هاس سونی از یک ویژگی بسیار مهم به عنوان عیب یابی داخلی بهره می برد که در صورت ایجاد هرنوع ایراد داخلی در بخش های مختلف مدارات، محافظ دستگاه فعال شده و پس از قطع کارکرد طبیعی تلویزیون و بازگشت به حالت استندبای چراغ جلوی دستگاه شروع به چشمک زدن میکند و با تعداد چشمک محل ایراد و قطعاتی که ممکن است معیوب شده باشند را مشخص میکند.

سری BX مانند BX400 ، سری V مانند V550 ، سری EX مانند EX400 برخی از مدل هایی هستند که در برد سونی دچار ایراد در بخش بک لایت می شوند و پس از روشن شدن، تلویزیون (و گاهاً چند دقیقه کارکرد طبیعی دستگاه) مجدداً خاموش شده و چراغ استندبای ۶ بار چشمک می زند و پس از مکث دو ثانیه ای مجدداً ۶ چشمک را تکرار میکند.

تعمیر بک لایت تلویزیون پاناسونیک

برند پاناسونیک به نسبت برند های سامسونگ، سونی و ال جی کمتر با مشکل خرابی بک لایت مواجه می شوند. شاید یکی از بهترین برندهای تلویزیون مارک پاناسونیک است که با استفاده از ساختار بسیار خوب و قطعات با کیفیت باعث شده که نتوان در این برند بخشی را به عنوان ضعف در تولید اشاره نمود. همچنین به علت استفاده از بک لایت های با کیفیت تر نمیتوان به ضعف بک لایت اشاره نمود.

بک لایت در تلویزیون های ال ای دی

لامپ های فلورسنت توان تلفاتی بالایی دارند و گرامای زیادی تولید میکنند و تعمیر تلویزیون های ال سی دی  یکی از مواردی است که کاربران زیادی با آن سروکار دارند. از آنجایی که طراحان همیشه روی نقاط ضعف دستگاه ها متمرکز می شوند و سعی در برطرف کردن آنها دارد اقدام به استفاده از لامپ های ال ای دی به جای لامپ های فلورسنت نمودند. همین تغییر باعث ایجاد نسل جدیدی از تلویزیون های ال سی دی تولید شود که امروزه با نام تلویزیون های ال ای دی شناخته می شود.

ایراد بک لایت در برخی از مدل های تلویزیون ال ای دی بیشتر از سایر مدل ها ایجاد می شود که قصد داریم در ادامه به بررسی این مدل ها و شرایط تعمیر بک لایت بپردازیم که پیشنهاد میکنیم حتما در ادامه همراه ما باشید.

انواع مختلف بک لایت در تلویزیون های ال ای دی

  • Direct LED
  • Full array
  • (Edge LED (UP and DOWN
  • Edg:e lit

تعمیر بک لایت تلویزیون ال جی

همانطور که اشاره کردیم استفاده از لامپ های ال ای دی به جای لامپ های مهتابی عملی رو به جلو بوده که باعث شد میزان مصرف و گرمای کمتری تولید کنند. در بخش تعمیر تلویزیون با توجه به این تغییرات انتظار می رفت که تعداد کمتری از تلویزیون های ال ای دی برای تعمیر بک لایت تلویزیون مراجعه کنند. اما این تغییرات تاثیری در روند خرابی تلویزیون ها نداشته و تلویزیون های زیادی با ایراد بک لایت به مراکز تعمیر تلویزیون مراجعه می کنند.

اما چرا این مشکل به وجود آمد؟ در واقع می توان گفت که به علت طراحی ناهماهنگ بین توان ال ای دی ، ولت و آمپر ورودی در تلویزیون ها باعث خراب شدن بک لایت ال ای دی ها می شود. در حال حاضر اکثر تلویزیون های ال جی سری LN و LB در قسمت بک لایت ضعف دارند اما جای نگرانی ندارد، مهندسین تعمیرات مرکزی این مشکل را به خوبی برایتان حل میکنند. با تعمیر تلویزیون در منزل و محل شما میتوانید مشکل بک لایت تلویزیون ال جی خود را برطرف نمایید.

انواع بک لایت های تلویزیون ال جی

۱- بک لایت شاخه ای

سری LA , LB , LN , L Y , LF مدل هایی هستند که دارای بک لایت شاخه ای هستند و ایراد بک لایت به صورت اپیدمی در آن ها اتفاق می افتد. به دلیل چینش لامپ های ال ای دی بک لایت در این مدل ها اگر یکی از لامپ ها دچار خرابی و قطعی شوند باعث می شوند کل بک لایت تلویزیون خراب شده و با اشکالاتی مانند قطع و وصل شدن نور مواجه شوید.

معمولا اگر تعداد لامپ های خراب کمتر از یک چهارم باشد و لامپ های سالم از کیفیت خوبی برخوردار باشند میتوان اقدام به تعمیر بک لایت نمود اما اگر تعداد لامپ های خراب شده بیش تر باشد و یا اینکه عموم لامپ ها مستهلک شده باشند، بهترین راه تعمیر تلویزیون ال جی ، تعویض بک لایت است.

۲- بک لایت لبه (edge)

سری LM , LS مدل هایی هستند که در بین تلویزیون های ال جی دارای بک لایت لبه هستند. در بیشتر موارد خرابی بک لایت های لبه پیشنهاد میکنیم اقدام به تعویض بک لایت نمایید اما در صورتی که تعداد لامپ های خراب محدود باشند میتوانید برای تعمیر بک لایت اقدام نمایید. البته همانطور که اشاره شد در زمینه تعمیر تلویزیون درصورتی که امکان تعمیر وجود دارد بهتر است دستگاه را تعمیر نماییم تا اقدام به تعویض قطعات.

تعمیر بک لایت تلویزیون سامسونگ

تا به اینجای مقاله آموزشی سعی کردیم با علت خرابی بک لایت تلویزیون به خوبی آشنا شوید همچنین به بررسی علت خرابی بک لایت پرداختیم. پیشنهاد میکنیم حتما بخش های مربوط به علت خرابی بک لایت را به خوبی مطالعه نمایید. قصد داریم در اخرین بخش از مقاله به بررسی تعمیر بک لایت تلویزیون سامسونگ بپردازیم که پیشنهاد میکنیم همراه ما باشید.

انواع بک لایت های تلویزیون سامسونگ

۱- بک لایت شاخه ای

سری F , H , EH از مدل های تلویزیون سامسونگ هستند که دارای بک لایت شاخه ای بوده و ایراد بک لایک به صورت اپیدمی در آنها اتفاق می افتد. کیفیت متفاوت قطعات و مدار بندی متفاوت آنها باعث شده تا در مدل های مختلف تلویزیون سامسونگ ایراد بک لایت به صورت های مختلفی ظاهر شود. به عنوان نمونه در سری H افراد بیشتر با تاریک شدن بخش هایی از تصویر و در سری F بیشتر با تاریک شدن نیمی از تصویر تلویزیون مواجه هستند.

۲- بک لایت لبه (edge)

سری ES شناخته شده ترین مدل تلویزیون های سامسونگ است که دچار ایراد در بخش بک لایت می شود. نوع چینش لامپ ها و کیفیت فیزیکی آنها انجام تعمیر بک لایت در این مدل را بسیار دشوار نموده و در عموم موارد تعویض بک لایت تنها راه تعمیر تلویزیون سامسونگ خواهد بود.

تعمیر تلویزیون سامسونگ سری F 

یکی از شناخته شده ترین مدل در بین مدل های تلویزیون سامسونگ که برای تعمیر بک لایت به مجموعه تعمیرات مرکزی مراجعه میکنند، سری F هستند. در این مدل از تلویزیون های سامسونگ از بک لایت های شاخه ای استفاده شده و یکی از بیشترین تراکم ها در تعداد لامپ های بک لایت در بین تلویزیون های ال ای دی در برند های مختلف متعلق به همین مدل است که باعث می شود لامپ ها با میزان نور کمتری روشن شوند.

لامپ های ال ای دی بخش بک لایت در سری F نسبت به سایر بک لایت های خطی، متراکم تر است و تعداد بیشتری لامپ در یک خط به کار رفته است همین ویژگی باعث استهلاک کم تر آن شده است. دلیل این استهلاک کم هم به خاطر افزایش تعداد لامپ ها، آنها با توان پایین تری کار میکنند و گرمای کمتری هم تولید می شود.

تاریک شدن بخشی از تصویر تلویزیون

در سایز ۴۰ و ۴۶ اینچ سری f لامپ های بخش بک لایت در دو مدار سری باهم موازی شده اند که باعث می شود در صورت ایجاد خرابی در یکی از بخش ها یک نیمه از تصویر تاریک شود. به بیان ساده تر لامپ های بک لایت به دو نیمه بالا و پایین تقسیم می شوند و ممکن است خرابی بک لایت تلویزیون باعث خرابی و خاموشی در یکی از بخش ها شود در این حالت تقریبا یک سوم از تصویر تاریک می شود.

یک نکته بسیار مهم دیگر در تعمیر بک لایت تلویزیون سامسونگ در سری F استفاده از چسب های حرارتی در زیر لامپ ها است. مدل PCB در زیر لامپ ها تنها با استفاده از هولدارهای فلزی روی صفحه اصلی نگهداشته می شود و همین مسئله باعث می شود که در بهترین حالت هم مقدار فاصله بسیار کمی در بین دو قطعه وجود داشته باشد. این مسئله باعث می شود تبادل گرما بین لامپ ها و صفحه فلزی که نقش خنک کننده را برای لامپ ها دارد به صورت ۱۰۰% و کامل صورت نگیرد.

اصلاحیه بک لایت سامسونگ و ال جی

یکی از اقدامات مهمی که در تعمیرات مرکزی در خصوص تعمیرات تلویزیون انجام می شود اصلاحیه بک لایت سامسونگ و اصلاحیه بک لایت ال جی و سایر برند ها است. در عملیات تعمیر تلویزیون سامسونگ سری F و در بخش اصلاحیه بک لایت با اضافه نمودن چسب حرارتی بین لامپ ها و سطح فلزی زیر آنها باعث می شود انتقال گرما با سرعت بیشتری انجام شده و لامپ های بک لایت خنک تر عمل نمایند.

یکی از ایراد هایی که به طراحی بک لایت در این مدل از تلویزیون های سامسونگ وارد می شود نوع خاص ساختار فیزیکی لامپ ها است که در برخی از موارد خرابی با تعمیر مقاومت داخلی ، لامپ در مقابل جریان عبور گرمای زیادی تولید میکند به حدی که در برخی از موارد مراجعه تعمیر تلویزیون، دستگاه تقریباً آتش گرفته است.

تعمیر بک لایت تلویزیون

در یکی دیگر از مقالات آموزش تعمیر تلویزیون سعی برآن شد که به تمام بخش های تعمیر بک لایت اشاره نماییم. درصورتی که شما هم تجربه ای در مواجه شدن با خرابی بک لایت داشته اید، علت خرابی بک لایت را در بخش دیدگاه ها مطرح نموده و نحوه برطرف نمودن آن را با سایرین به اشتراک بگذازید. همچنین میتوانید از خدمات تعمیر بک لایت تلویزیون مجموعه تعمیرات مرکزی به صورت تخصصی و با بهترین کیفیت و کمترین هزینه بهرهمند شوید.

پاسخی بگذارید